Národní orgán pro koordinaci (dále NOK) je centrální metodický a koordinační orgán pro implementaci programů spolufinancovaných z fondů EU v České republice. V tuzemsku je jím Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, v této souvislosti se proto používá zkratka MMR-NOK.
V oblasti čerpání z evropských fondu je NOK při vyjednávání legislativních pravidel pro politiku soudržnosti partnerem pro Evropskou komisi za ČR, zabezpečuje přípravu a řízení Dohody o partnerství na národní úrovni, je správcem monitorovacího systému, je metodickým orgánem v oblasti implementace a centrálním orgánem pro oblast publicity.
Role NOK:
Centrální metodická a koordinační role NOK vychází z následujících
základních principů efektivního řízení
• existence jednoho centrálního metodického orgánu v oblasti implementačního prostředí,
• existence centrálního koordinačního orgánu pro sledování realizace všech programů spolufinancovaných z fondů EU,
• existence jednoho oficiálního partnera vůči Evropské komisi (EK) v otázce realizace politiky soudržnosti,
• existence jednoho správce monitorovacího systému,
• existence jednoho centrálního orgánu pro oblast publicity a budování absorpční kapacity.
NOK je odpovědným orgánem za přípravu a řízení Dohody o partnerství a naplňování cílů v ní stanovených. Za tímto účelem koordinuje a monitoruje realizaci programů spadajících pod Dohodu o partnerství, případně předkládá návrhy na efektivnější využití politiky soudržnosti EU a úzce spolupracuje s relevantními partnery na národní a regionální úrovni a zajišťuje jejich informovanost.
Cílem nastavení systému a činností NOK je zejména zajištění schopnosti ČR efektivně, účelně a hospodárně vyčerpat celou přidělenou alokaci z fondů EU.
Činnosti NOK:
1) Metodická role pro funkční implementační prostředí Metodická role spočívá v přípravě a koordinaci přípravy metodických dokumentů v rámci metodického prostředí, které zajistí nastavení jednotných minimálních standardů a pravidel pro realizaci všech programů spolufinancovaných z fondů EU, zejména pak v oblasti monitorování, provádění evaluací, výběru a hodnocení projektů, způsobilých výdajů, řízení rizik apod.
2) Koordinace pro dosahování výsledků
Další stěžejní činností NOK je sledování a vyhodnocování realizace programů a to jak na základě průběžného finančního a věcného monitorování, tak i na základě integrovaného systému řízení rizik. Na základě identifikace a vyhodnocení rizik v jednotlivých programech NOK předkládá návrhy opatření ke zlepšení výsledků a koordinuje související procesy směřující k naplnění cílů a priorit stanovených Dohodou o partnerství.
3) Příprava a realizace Dohody o Partnerství
NOK na počátku programového období připravuje a s EK vyjednává Dohodu o partnerství a dále řídí její naplňování prostřednictvím programů.
4) Partner Evropské komise pro efektivní komunikaci a vyjednávání legislativy
NOK plní roli hlavního partnera vůči EK v oblasti vyjednávání legislativních pravidel pro politiku soudržnosti (zastupuje ČR v rámci Pracovní skupiny Rady) a koordinuje implementace fondů EU v České republice. Informuje EK souhrnně o realizaci programů spolufinancovaných z fondů EU a řeší s ní nastalé problémy a rizika.
5) Správce monitorovacího systému pro zabezpečení kvalitních dat
NOK zabezpečujejednotný informační systém pro účely řízení, koordinace, monitorování a vyhodnocování (evaluace) programů a jejich operací ve všech úrovních administrativního a finančního řízení.
6) Publicitní činnost pro zajištění informovanosti a absorpční kapacity
NOK zabezpečuje jednotnou a srozumitelnou informační kampaň o čerpání prostředků z fondů EU v ČR a koordinuje aktivity řídicích orgánů v této oblasti. Cílem publicitních aktivit je zajištění poskytování transparentních informací o všech programech a možnostech financování za přispění fondů EU. To také souvisí s vytvářením absorpční kapacity.
7) Další činnosti:
• koordinace naplňování základních podmínek stanovených EK,
• rozvoj a posilování strategického řízení a plánování při přípravě a realizaci programového období, Dohody o partnerství či jednotlivých programů, obecně též důraz na kvalitu strategické práce v ČR ,
• odstraňování legislativních bariér a snížení administrativní zátěže, kdy MMR-NOK ve spolupráci s MF a řídícími orgány identifikuje problematické oblasti, jež brání plynulé implementaci EU fondů v podmínkách ČR, a navrhuje opatření pro jejich eliminaci;
• boj proti korupci a podvodům v rámci EU fondů, kdy MMR-NOK připravuje a realizuje Strategii pro boj proti podvodům a korupci v rámci EU fondů a navazující Akční plán pro naplnění jednotlivých prvků této Strategie,
• koordinace implementace integrovaných přístupů k rozvoji území
• podpora rozvoje institucionálních a administrativních kapacit, znalostí a dovedností pracovníků zapojených do realizace programů,
• dohled nad respektováním pravidel stanovených příslušnými evropskými a národními předpisy v oblasti implementace fondů EU,
• spolupráce s ostatními partnerskými orgány, zejména pak s ministerstvem financí (Auditní orgán, Platební orgán), a ostatními subjekty implementační struktury v ČR a v zahraničí.
Struktura NOKu a kontakty
Na Ministerstvu pro místní rozvoj byly zřízeny odborné útvary, které zajišťují skutečný výkon funkce Národního orgánu pro koordinaci.
Autor: Igor Záruba s využitím podkladů MMR