Odpovědí na surovinovou krizi je recyklace silnic: unikátní metodu přináší stavebníci z Frekomosu

Praha 7. října 2024 (PROTEXT) – Obce a kraje po celém Česku hledají způsoby, jak opravit své silnice v době prohlubující se surovinové krize. Nedostatek základních stavebních materiálů, jako jsou štěrk, písek a kámen, přináší nutnost zamyšlení se nad novými postupy oprav, které by ušetřily čas i peníze. Jedním z řešení je recyklace silnic přímo na místě. Tímto postupem se zabývá společnost Frekomos a přináší až 70% úsporu nákladů ve srovnání s klasickými metodami oprav.

„Úspora je především v nižších nákladech na materiál. Při recyklaci se využije stávající materiál ze staré vozovky, šetří se tak vynaložená energie i dopravní náklady. Úspoře přispívá také minimalizování vzniku odpadu,“ vysvětluje Václav Neuvirt, předseda Českého národního komitétu PIARC a dodává: „V případě recyklací ve výrobnách horkých asfaltových směsí může úspora nedostatkových materiálů, dopravních nákladů, vyšších životností a přínosů v oblasti ekologie při výstavbě nových silničních vozovek činit v současné době podle druhu asfaltové směsi až 40 %.“

S unikátním řešením recyklace silnic přichází společnost Frekomos, která má potřebné vybavení, odborné znalosti a technologii pro recyklaci silnic na místě. S touto metodou vyráží školit firmy i do Nizozemí nebo Slovenska a stali se tak lídry v otázce ekologického a ekonomického řešení recyklace silnic.

„Právě kvůli hrozící surovinové krizi v celé Evropě je nutné hledat ekologická a ekonomická řešení v otázce opravy a budování dopravní infrastruktury v České republice. Recyklace silnic technologií na místě je také jedním z přínosů pro snižování uhlíkové stopy. Ona úspora činí až 70 % oproti klasické opravě silnic,“ uvádí Karel Karčmář, prokurista společnosti Frekomos a doplňuje: “Tento rok Frekomos metodou recyklace silnic opravil 285.151 m2 vozovek po celé České republice.“

Recyklace, jako jedna z řady technologií používaných při výstavbě a opravách všech druhů silnic a dopravních ploch, je stavební postup, který umožňuje:

  1. Úsporu základních materiálů (kamenivo + příslušné pojivo).
  2. Využití stávajících materiálů v konstrukcích vozovek (toto může v řadě případů činit i více než 70 %).
  3. Snížení dopravních nákladů a menší zatížení průjezdných obcí v porovnání s dovážením surovin z jiných zemí.
  4. Podstatnou redukci časové náročnosti zejména v případě technologií recyklace na místě.
  5. Úsporu peněz, recyklace je výrazně levnější než tradiční způsoby opravy silnic.

Docházející přírodní materiály jako štěrk, kámen a písek jsou předzvěstí surovinové krize, která se neodvratně blíží a již dnes je významným problémem jak v České republice tak potažmo na celém světě.

„Čísla jsou alarmující – od 90. let 20. století se v Česku neotevřel jediný kamenolom a do roku 2030 bude uzavřena i většina pískoven. Proto je technologie Frekomos a náš speciálně školený personál ve spojení s technickým vybavením tak unikátní. Už dnes je recyklace silnic na místě velmi žádanou metodou,” dodává Karel Karčmář, prokurista společnosti Frekomos.

 

Zdroj: Ariston PR