Praha 17. října 2024 (PROTEXT) – „Phisheři neustále vymýšlejí nové triky a hledají další služby, které by mohli zneužívat a vydávat se za ně ve svých phishingových kampaních. Kyberzločinci rozesílají podvodné e-maily, které se tváří, jako by pocházely od Docusign, světově nejpopulárnější služby k elektronickému podepisování dokumentů,“ říká Roman Dedenok, bezpečnostní expert společnosti Kaspersky.
Jak funguje phishing napodobující Docusign
Útok začíná e-mailem, který je obvykle vytvořen tak, aby se podobal legitimní komunikaci služby Docusign. V tomto konkrétním schématu se podvodníci obvykle neobtěžují pečlivě falšovat nebo maskovat adresu odesílatele, protože díky možnostem přizpůsobení služby mohou pravé e-maily Docusign pocházet z jakékoli adresy.
Ve většině případů je oběť upozorněna, že musí elektronicky podepsat nějaký dokument, obvykle finanční, jehož přesný účel není z textu e-mailu zcela zřejmý.
V některých případech používají phisheři další trik, o kterém jsme psali už dříve v samostatném příspěvku – e-mail obsahuje PDF přílohu s QR kódem.
Oběť je vyzvána k naskenování tohoto QR kódu, který má údajně zpřístupnit dokument k podpisu. QR kód však vede ve skutečnosti na podvodnou webovou stránku. Tato metoda má přimět uživatele, aby škodlivý odkaz neotevřeli na počítači, ale na chytrém telefonu, kde jsou phishingové adresy URL hůře odhalitelné a kde nemusí být nainstalován bezpečnostní software.
Někdy se e-mail o službě Docusign vůbec nezmiňuje. V jedné z verzí podvodu s PDF obsahujícím QR kód, který jsme nedávno probírali v článku zaměřeném na techniky spearphishingu v hromadných e-mailech, je služba Docusign zmíněna pouze v připojeném PDF dokumentu.
Někdy si kyberzločinci dají záležet na tom, aby napodobili vzhled legitimního e-mailu služby Docusign, doplněného bezpečnostním kódem v zápatí e-mailu.
V některých případech podvodníci napodobují integraci služby Docusign se službou Microsoft SharePoint.
Stručně řečeno, taktiky a kvalita provedení se mohou e-mail od e-mailu lišit. Základní princip však zůstává stejný – podvodníci spoléhají na to, že příjemce neví, jak elektronické podepisování pomocí služby Docusign vlastně funguje.
Nepozorná oběť přejde přes odkaz (nebo QR kód) na phishingovou stránku a zadá svoje přihlašovací údaje zaměstnance, které se tak dostanou přímo k útočníkům.
Uživatelská jména a hesla získaná při úspěšných phishingových útocích se často shromažďují v databázích, prodávána na nelegálních tržištích dark webu a později využívána k útokům na organizace.
Jak e-podpis pomocí služby Docusign skutečně funguje
Samotný proces podepisování dokumentu pomocí služby Docusign je pro běžného uživatele velmi jednoduchý. Od strany, která žádá o podpis, obdržíte e-mail s velkým žlutým tlačítkem Review Document, které nelze přehlédnout.
Kliknutím na toto tlačítko budete přesměrováni prostřednictvím jedinečného odkazu na webové stránky Docusign (na doméně docusign.net). Na stránce, která se otevře, se zobrazí krátká zpráva od iniciující strany a vedle ní tlačítko Continue, stejně velké a žluté.
Dokument k podpisu je k dispozici okamžitě, bez zadávání hesel. Jednoduše si jej prohlédnete, případně doplníte některé údaje (například jméno, datum a podobně) do příslušných polí, připojíte svůj podpis a kliknete na tlačítko Finish (které je, hádáte správně, také velké a žluté). To je vše. Nic jiného není zapotřebí.
Co Docusign NIKDY nedělá:
- Pošle PDF přílohu s odkazem na dokument, který má být podepsán. Pravé zprávy od Docusign neobsahují žádné přílohy a tlačítko Review Document se zobrazuje přímo v těle e-mailu.
- Nedá vám jinou možnost než naskenovat QR kód. Docusign funguje na mobilních zařízeních i na počítačích, takže pro přístup k dokumentu je vždy poskytován odkaz, ne QR kód.
- Vyžaduje zadání přihlašovacích údajů zaměstnance. Veškeré informace, které Docusign potřebuje, jsou obsaženy v jedinečném odkazu zaslaném v e-mailu, takže běžní uživatelé nemusí podstupovat proces ověřování, aby mohli dokument podepsat.
- Nutí vás k registraci nebo přihlášení do služby Docusign. Po podepsání dokumentu vám Docusign může nabídnout vytvoření účtu, ale je to zcela dobrovolné.
Pamatujte, že smyslem služby Docusign je co nejvíce usnadnit firmám i jednotlivcům výměnu elektronicky podepsaných dokumentů.
Jakékoli další kroky nebo omezení, například vytváření účtu, zadávání přihlašovacích údajů, otevírání příloh nebo nutnost používat k podepisování chytrý telefon, jsou v rozporu s touto zásadou. Proto Docusign nic z toho nevyžaduje a snaží se, aby byl proces podepisování co nejrychlejší a nejjednodušší.
Jak se chránit před phishingem
Chcete-li svoji organizaci chránit před phishingovými útoky, které napodobují Docusign a další populární služby, zvažte následující opatření:
- Filtrování podezřelých a nevyžádaných e-mailů na úrovni e-mailové brány – naše komplexní řešení Kaspersky Security for Mail Servers to udělá za vás.
- Ochrana koncových bodů před phishingovým přesměrováním pomocí Kaspersky Small Office Security nebo jiných řešení Kaspersky podle na velikosti vaší organizace.
- Zvyšování povědomí zaměstnanců o kybernetických hrozbách pomocí specializovaného školení. Takové školení lze snadno zajistit pomocí našich vzdělávacích programů Kaspersky Automated Security Awareness Platform.
Zdroj: Kaspersky
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.