Přímý prodej roste, má za sebou další úspěšný rok s 9 miliardovými tržbami

Praha 11. října 2024 (PROTEXT) – I v on-line době je jedním z nejsilnějších důvodů pro opakovaný nákup osobní kontakt s prodejcem a dlouhodobá znalost klienta. Osobnímu prodeji se proto daří, tržby sektoru loni v České republice mírně vzrostly a přesáhly devět miliard. Zájem je především o prodej kosmetiky a produkty péče o zdraví. Český trh patří mezi nejsilnější v Evropské unii, je tradičně doménou především žen, které tvoří asi 80 % z více než 300 tisíc lidí, kteří se přímým prodejem zabývají. Celosvětově trh přímého prodeje utržil téměř 4 biliony korun a nabízí možnost výdělku 103 milionům lidí.

Tržby v osobním prodeji loni v České republice dosáhly 9,11 miliardy korun, meziročně o 0,2 procenta více. Český trh tak dále posílil pozici, v rámci EU patří mezi největší a nejúspěšnější trhy. Ve střednědobém srovnání posledních tří let rostl přímý prodej v České republice průměrným tempem o 4 procenta ročně, to je jeden z nejvyšších nárůstů v Evropě.

„Výsledek je skvělý, dokázali jsme potřetí v řadě stabilizovat tržby nad 9 miliardami korun, a to i ve světle všech negativních vlivů posledních let v čele s vysokou inflací a slabší ekonomikou. Opět jsme potvrdili, že právě osobní kontakt s klientem a dlouhodobý vztah a znalost klienta mají nezastupitelnou roli,“ říká generální sekretářka Asociace osobního prodeje (AOP) Lenka Mrázová.

Možnost výdělku pro 310 tisíc lidí, 80 % tvoří ženy

Přímým prodejem se v České republice na plný úvazek nebo formou přivýdělku živí 310 tisíc lidí, z toho 80 % jsou ženy. „Právě v době ochlazení ekonomiky spojeného s celou řadou negativních vlivů v čele s rostoucími cenami je přímý prodej atraktivní nejen jako hlavní zaměstnání, ale i jako možnost přivýdělku, např. pro ženy na mateřské. Umožňuje flexibilitu, rovnováhu mezi pracovním a osobním životem i zajímavé možnosti profesního vzdělání a růstu,“ vypočítává Lenka Mrázová důvody zájmu o práci v přímém prodeji.

Přímý prodej je podle globálních dat Světové asociace přímého prodeje (WFDSA) ideální pro ženy, které chtějí začít podnikat. Systém fungující desítky let jim totiž pomůže překonat počáteční obavy a strach ze selhání. „Obecně je právě strach z neúspěchu faktorem, který od začátku podnikání odrazuje 40 % lidí. Výhodou přímého prodeje je, že na počátku nemá prakticky žádné vstupní bariéry ani vysoké náklady, nezávislí prodejci navíc získávají u svých společností silné zázemí včetně podpory v dlouhodobém vzdělávání a rozvoji,“ vysvětluje Lenka Mrázová. „A silným benefitem je pro ženy soulad jejich role podnikatelky a matky, flexibilita a sladění s osobním životem,“ dodává. Kromě začínajících podnikatelek či žen na mateřské dovolené je přímý prodej atraktivní i pro studentky, které hledají jak první stabilní zaměstnání, tak i možnost krátkodobějšího přivýdělku.

Lidé se chtějí starat o své zdraví, investují do něj miliardy

Zhruba 35 % z celkových tržeb v České republice tvoří kosmetika a produkty z řady péče o tělo. Prodeje směřující k vylepšení vybavení domácností se na celkových výnosech podílejí také 35 %. Nejrychleji rostoucím segmentem je v poslední době wellness – různé balíčky a procedury už tvoří 25 % celkových tržeb.

„Češi a Češky se rádi rozmazlují, největší část prodejů tvoří wellness balíčky, kosmetika nebo produkty určené o péči o tělo. Češi si v posledních letech naplno uvědomili, že fyzické i psychické zdraví je to nejcennější co mají a rádi do něj investují i prostřednictvím produktů přímého prodeje,“ uzavřela Lenka Mrázová.

Český trh patří mezi nejsilnější v Evropě, roste 2x rychleji než EU

Český trh je v osobním prodeji 6. největším v celé Evropské unii, před ČR je jen 5 velkých evropských zemí: Německo, Francie, Itálie, Polsko a Španělsko. Celkově tržby v Evropské unii loni dosáhly 32 miliard dolarů (přes 700 miliard korun), z čehož více jak polovina připadá jen na Německo, naopak tržby dalších velkých zemí, jako jsou Francie či Itálie, v posledním roce klesly. V posledních třech letech tržby přímého prodeje v EU rostly průměrně o 2,2 procenta. „Český trh tak v tomto období rostl zhruba 2x rychleji, za to patří obrovský dík našim klientům i nezávislým prodejcům,“ dodala Lenka Mrázová. Přímým prodejem se v Evropské unii živí 5,3 milionu lidí.

Nepřekvapivě je největším trhem na světě ten v USA, který tvoří zhruba téměř čtvrtinu celosvětových tržeb. Počet lidí, kteří se přímým prodejem zabývají, dosáhl v loňském roce téměř 103 milionů.

Asociace osobního prodeje byla založena v roce 1993 a je hlavním představitelem přímého prodeje v České republice. V současné době sdružuje 9 společností přímého prodeje, kterými jsou: Amway, Herbalife, Just, Mary Kay, Nu Skin, Oriflame, PartyLite, Vorwerk a Zaren.

 

Zdroj: Adison